Serwis interentowy Partii Liberalnej
Strona główna | Mapa serwisu | Kontakt  
PU o zmianie ustawy o ordynacjach wyborczych
Cele i inicjatywy > Projekty ustaw > PU o zmianie ustawy o ordynacjach wyborczych
USTAWA
z dnia...

o zmianie ustawy o ordynacji wyborczej w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej


Art. 1. W ustawie z dnia 12 kwietnia 2001 r. o ordynacji wyborczej w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr46, poz. 499) wprowadza się następujące zmiany:

1. Rozdz. 1 Art. 2 uzyskuje brzmienie:
W wyborach do Sejmu i do Senatu głosować można osobiście lub przez pełnomocnika, tylko jeden raz.

2. Dodane zostają:

Art.68a
1. Wyborca, który przez właściwy organ orzekający został zaliczony do osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności może udzielić pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu w danych wyborach.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również do wyborcy, która najpóźniej w dniu głosowania w danych wyborach kończy 75 lat.

Art.68b
1. Pełnomocnictwo obejmuje także ponowne głosowanie, jeżeli zgodnie z przepisami niniejszej ustawy jest ono przeprowadzane.

Art.68c
1. Pełnomocnikiem może być tylko osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa lub posiadająca zaświadczenie o prawie do głosowania z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby chyba, że pełnomocnictwo pochodzi od członka rodziny: w takim przypadku można je przyjąć nie więcej niż od dwóch osób.
3. Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa, jak również mąż zaufania wyznaczony zgodnie z przepisami niniejszej ustawy.

Art.68d
1. Pełnomocnictwa udziela się przed urzędnikiem wyborczym w gminie, ustanowionym w trybie i na warunkach określanych w ustawie – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060) lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania.
2. Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy, zgłoszony najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów. Wniosek powinien zawierać dane:
nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL oraz adres zamieszkania zarówno wyborcy jak i osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo, a także wyraźne oznaczenie wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się:
1) kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa: udokumentowanie wieku przez osobę, o której mowa w art. 68a ust. 2, nie jest wymagane;
2) pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem, zawierającą dane, o których mowa w ust. 2; zgoda może być wyrażona również ustnie przed osobą sporządzającą akt pełnomocnictwa.
4. Akt pełnomocnictwa, po sprawdzeniu, na podstawie dostępnych urzędowo dokumentów, danych zawartych we wniosku, niezwłocznie sporządza się w trzech egzemplarzach, z których po jednym otrzymają udzielający pełnomocnictwa i pełnomocnik, a trzeci egzemplarz pozostaje w urzędzie gminy. Fakt sporządzania aktu pełnomocnictwa odnotowuje się w wykazie sporządzonych aktów pełnomocnictw dla danych wyborów, prowadzonym w urzędzie gminy.
5. Akt pełnomocnictwa jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa wskazanym we wniosku, o którym mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Akt pełnomocnictwa może być sporządzony na obszarze gminy poza miejscem zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku, o którym mowa w ust. 2.

Art. 68e
Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków, o których mowa w art. 68a, art. 68c lub art. 68d ust. 2 i 3, wójt lub burmistrz (prezydent miasta) w terminie 3 dni od dnia otrzymania wniosku wzywa wyborcę do usunięcia wad wniosku w terminie 3 dni. W wypadku nieusunięcia wad w terminie wójt lub burmistrz (prezydent miasta) odmawia sporządzenia aktu pełnomocnictwa. Decyzję wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) o odmowie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania, wraz z uzasadnieniem, doręcza się niezwłocznie wyborcy; od decyzji tej nie przysługuje środek prawny.

Art.68f
1. Wyborca ma prawo do cofnięcia w każdym czasie udzielonego pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu. Cofnięcie pełnomocnictwa następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia w urzędzie gminy, w którym sporządzono akt pełnomocnictwa lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
2. Pełnomocnictwo staje się nieważne z mocy prawa w wypadku:
1) śmierci lub utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa lub pełnomocnika;
2) wcześniejszego głosowania osobistego przez osobę, która udzieliła pełnomocnictwa.
3. Nieważność pełnomocnictwa z przyczyn wymienionych w ust. 2 pkt. 1 stwierdza właściwy wójt lub burmistrz (prezydent miasta) najpóźniej na 2 dni przed wyborami. W dniu wyborów nieważność pełnomocnictwa z przyczyn wymienionych w ust. 2 stwierdza obwodowa komisja wyborcza właściwa dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa.

Art.68g
1. Do głosowania przez pełnomocnika mają zastosowanie, z zastrzeżeniem ust. 2-4, przepisy art. 65 i art. 67 i 68.
2. Obwodowa komisja wyborcza odnotowuje nazwisko i imię pełnomocnika wyborcy w spisie wyborców w rubryce „uwagi” odpowiadającej pozycji, pod którą umieszczono nazwisko wyborcy wraz z oznaczeniem „pełnomocnik”, a akt pełnomocnictwa załącza się do spisu wyborców.
3. Pełnomocnik potwierdza otrzymane karty do głosowania własnym czytelnym podpisem w rubryce spisu przeznaczonej na potwierdzenie otrzymania karty do głosowania przez wyborcę udzielającego pełnomocnictwa.
4. Obwodowa komisja wyborcza zatrzymuje akt pełnomocnictwa i odmawia pełnomocnikowi wydania karty do głosowania, jeżeli:
1) otrzyma z urzędu gminy zawiadomienie o cofnięciu pełnomocnictwa;
2) zostało jej bezpośrednio doręczone cofnięcie pełnomocnictwa;
3) otrzyma z urzędu gminy zawiadomienie o stwierdzeniu nieważności pełnomocnictwa z przyczyn wymienionych w art. 68f ust. 2 pkt 1.
4) stwierdzi nieważność pełnomocnictwa z przyczyn wymienionych w art. 68f ust. 2.

Art. 68h
Czynności związane ze sporządzaniem pełnomocnictwa są zadaniem zleconym gminie i są wolne od opłat.

Art.68i
Minister właściwy do spraw administracji publicznej na wniosek Państwowej Komisji Wyborczej określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb postępowania w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa, wzór wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa oraz wzór aktu pełnomocnictwa, a także wzór i sposób prowadzenia wykazu sporządzanych aktów pełnomocnictwa.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem najbliższych wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Projekt ustawy zgłoszony przez KP Partii Demokratycznej - demokraci.pl
(C) 2006 Partia Liberalna